Ahad, 30 Mac 2014

FAKTA TENTANG ORG JOHOR

1) Orang Johor membahasakan dirinya 'orang'.
Contohnya : "Orang nak pergi makan." walaupun nama sebenarnya Aminah atau dll.

2) Huruf 'R' seperti silent untuk orang johor jika huruf R dibelakang kerana orang johor takkan sebut JOHOR tapi akan sebut JOHO. Bukan MUAR tapi MUO.

3) Orang johor jugak akan menukarkan perkataan yang akhirnya 'AR' dengan 'O' contoh : Saya rasa nak aje TAMPOR awak

4) Perkataan 'Seh'. Korang yang orang Johor sudah pastinya akan selalu menyebut perkataan 'Seh' disetiap perkataan yang menarik minat. Lagi-lagi bila berada semakin ke Selatan iaitu sempadan Singapura dan Johor.
Contohnya, 'Gempak gila seh!'. Ayat yang melambangkan keterujaan ataupun sesuatu yang menarik minat. Haha.


Dekat Fb note tuh tulis perkataan 'Ekk'. 'Ekk' nie pun biasa lah digunakan oleh Johorean.
Contohnya, 'Nak buat macam mana ek? hehe..

2 ulasan:

  1. hikhik. saya sebagai org muo dan sekaligus org johor, menyetujui hal dia ats XD

    BalasPadam
  2. patut terbiasa perkataan-> org..hehe..tapi lahir jer johor menetap selngor =D

    BalasPadam