Isnin, 22 Julai 2013

belajar buat ketupat..

hehehee...ingat lagi dulu masa sekolah menengah..tak ingat masa ayu tingkatan berape tah.. ayu belajar menganyam ketupat ngan mak..masa tu bukan bulan raya...huhuhu..belajar guna daun kelapa yg tua...bukan nye yg muda..hahaha... bersungguh betul ni nak belajar...

skrg...alhamdulilah....tiap raya masing2... mak...abg..ayu dan adik...mesti gotong royong buat sarung ketupat.. bab mengisi beras dalam sarung ketupat tu... memang tugas hakiki ayu selepas abah meninggal... abg ngan adik tugas nyer cari kayu api utk buat api masak ketupat di luar rumah... hehe..

jommm tgk cara menganyam ketupat kat gambar ni..hehe... mula2 belajar mesti belajar dulu asas buat ketupat satay... nanti bila dh mahir sikit baru la buat ketupat bawang..ketupat pasar... peh boleh gegar otak nak ingat anyaman nyer.. berpusing2...kekekeke....


 

4 ulasan:

  1. Hehehe...seronok baca Ayu tau anyam ketupat..saya ni, lemang pun taktau cara buat..hahaha

    BalasPadam
  2. pernah nak cuba tapi dah surrender...tak menjadi...

    saya tag awk

    http://kasihlestariabadi.blogspot.com/2013/07/ramadhan-giveaway.html

    BalasPadam
  3. Sy lbih suak ktupat plas... Org utara kta kn.. Hehe

    BalasPadam
  4. jelesnya tengok ayu buat ketupat. eh, nama kita sama la ! :3

    BalasPadam