Selasa, 28 Jun 2011

MAKAN ANGIN BERSAMA GENKCORNER

assalam... kengkawan arini aku nka joint segmen jenjalan...makan angin..kepade yg nak joint kelik je kat gambo diatas yer..

Isnin, 27 Jun 2011

Contest Blog Paling Kemas

assalam...kengkawan semua..mlm nih aku nak joint satu contest yang paling simple iaitu CONTEST BLOG PALING SIMPLE.....memang simple lah..hehehe..hope blog aku terpilih..insyallah..kepade kengkawan yang nak joint kelik je yer kat gmbr diatas tuh..

Segmen : Pencarian Mega Bloglist

assalam kepade kengkawan semua..aku nak joint segmen cikgu zubir buat pertama kalinya..kalu kengkawan nak joint kelik jer kat gambo diatas yer..

kene jawab soalan dulu la..kenape aku nak jadi satu daripade BLOGLIST MEGA...kerane aku nak mencari sebanyak mungkin rakan2 blogger yang mana nanti aku boleh bertukar2 idea..pengalaman..cerita untuk menambahkan ilmu pengetahuan sedia ada.. semoga ukhwah yang dibina dialam maya ini diberkati.. insyaallah.

NAMA : AYUINSYIRAH
URL : http://ayuinsyirah.blogspot.com/

sesame lakite joint reramai yer..salam..

" SAYA .. "

assalam..arini aku nak joint segmen yang amat2 lah simple...kalu kengkawan terase nak joint kelik je kat gambo diatas yer..

Ahad, 26 Jun 2011

karya ayuinsyirah

assalam kepade kengkawan semua....arini aku nak share satu belog baru..belog ni..belog kedua aku.. kelik je gambo kat atas ni untuk tingok belog ke2 aku.. belog nih lebih berfokus kepada hasil2 karya aku dari zaman aku sekolah, uni dan maktab dulu..dulu aku rajin menulis puisi dan cerpen..so kat belog TIKA JARI BERBICARA ini aku satukan semuanya.. dlm belog ke2 ini juga ada koleksi lagu2 yang aku amat2 suka.. hope kengkawan sudi2kan la menjengah belog baru saya yer...mekacih..

Sabtu, 25 Jun 2011

" Bang , jom g jalan jalan "


assalam kengkawan semua...arini aku nak joint segmen abg ben...kelik je gambo kat atas ni kalau nak joint yer..

jooom reramai kite berjalan2 di beloggg....blogwalking...walking..walking...hehehe

Jumaat, 24 Jun 2011

" Segmen : Dia Maharaja Lawak "

assalam kengkawan semua...arini aku nka joint segmen bujang..hehehe...semua tau kan mlm nih final maharaja lawak...huhuhu...seperti biase...aku tetap akan pilih trio SI BUJANG SEPAH...kami sekuarge memang minat giler kat trio ber3 nih..orang johor senegeri la katakan..hehehe...
 nih  kat bawah ader gambo mereka.... hoooope sepah menang malam nih..

'azrijohan,tolong aku'


assalam kepade kengkawan semua..arini aku nak try joint segmen yang azrijohan buat..hoooope azri dpt tolong..hehe..kepade kengkawan nak joint kelik je gmbo kat atas tu yer..

'keep on smiling'...ni wajiib letak hehehe...senyuuuuuum...senyuuum,...senyuuum..hehehe

Khamis, 23 Jun 2011

AKU TERINGIN NAK HACK BLOG

assalam kengkawan semua...arini aku nak joint segmen abg ben yang agak kasar bunyi nyer tapi yang tersirat amat baik sekali... kalu sesiape kengkawan nak joint kelik  je kat gambar yang kat atas tuh yer...

perkataan HACK..pada lahir nya memang lah amat ganas maksudnyer tapi kali ini ia memberi maksud sebaliknya yang mana ia memberi kita semua peluang untuk mengHACK atau memilih belog kengkawan mana yang amat2 disukai.. disini aku pilih belog kawan aku sendiri nama belog dia bingkisan bicara seorang perindu .

kenape aku suke bace belog kawan aku nih??..sebab entri nya banyak memberi satu impak dihati... banyak yang boleh dijadikan pedoman. buat  masa ni dia tiada kesempatan untuk mengupdate entri terbaru.. ini kerana komitmen terhadap rutin dan tanggungjawab yang dipikul di sekolah. insyaallah aku akan tunggu dan nantika entri terbaru dari kawan aku ni...

ok lah ini je yang aku mampu taip...hehehe

Ahad, 19 Jun 2011

"SEGMEN SIMPLE : SAYA SAYANG AYAH ..."


kalau kengkawan nak joint kelik jer kat gambo diatas tu yer..

SAYANG ABAH...

SAYANG ABAH

kelik kat gmbo kat atas ni untuk joint tau...



ABAH...insan yang paling aku sayang...jumaat 17 jun 2011..genap 10 tahun abah pergi meninggalkan kami sekuarga. satu nama gelaran yang boleh melempiaskan watak abah.. PAK USOP. nama abah yang dipanggil oleh semua jiran2. bila nama itu disebut maka mereka akan tau yang abah adalah tukang masak yg popular time kenduri kawin kat kampoong.. abah baik dan amat2 tegas..now kami adik beradik berjaya disebabkan oleh ketegasan abah yang amat kami geruni..

nak tag kat kawan baik saya, hanafi..

SELAMAT HARI BAPA...kepada semua..

Jumaat, 17 Jun 2011

17 jun 2001 - 17 jun 2011

syahdu sangat...hari ni genap 10 tahun abah pergi meninggalkan kami sekuarga... semoga abah tenang dan aman disana.. abah kami sekuarga amat merindu abah..

17 jun 2010 - 17 jun 2011

alhamdulilah...genap setahun nurul iman bersama kami sekuarga... iman aku panggil keta ku..
ya ALLAH semoga tahun kedua ini dan tahun2 seterusnya.. aku mampu bersama iman dengan penuh yakin dan berani serta dijauhkan dari malapetaka yang tidak diingini..amin..semoga rezekiku yang dikurniakan olehNYA.. DIBERKATI.. untuk membayar harga iman yang masih belom langsai lagi. semoga juga iman dilindungi amin. YA ALLAH..berikan lah sedikit keberanian pada aku dan juga jauhkanlah sifat takot dan kurang yakin dalam diriku..aku ingin berdikari bersama2 iman...amin...

Ku Redha Sendiri

Khamis, 16 Jun 2011

SEGMEN AYU : BAJU OH BAJU

assalam kepada kengkawan semua... malam nih terase macam nak buat segmen...hmm.first time nih taktau la ader ke tak kengkawan nak joint..

mase tengah iron baju untuk dipakai esok...terfikir lak ..dah terlampau banyak sangat baju kurung yang ader dalam simpanan aku...hampir tiap gaji mesti beli baru.. dah aku keje memang wajib kene pakai baju kurung.. ok.. segmen nih nak minta kengkawan kasi sikit idea nak buat aper ngan baju kurung bebnyk ..sure kengkawan poon bnyk koleksi gak kan..

ok care nyer cam biaser jer.. ikoot je arahan dibawah.. mcm buat latihan kat sekolah yg selalu aku kasi kat bebudak.

1. gunting dan tampal gambo kat bawah nih

ni gambo konon2 jadi syarat utama la..hehehe

2. kasi sedikit idea kengkawan pasal baju kurung..nak buat aper ngan baju kurung yang banyak menjadi koleksi anda kalau dah jemu dipakai?

3. pastu dah siap...kengkawan tampal url entri kengkawan tuh kat komen yang kat bawah tuu..

mekacih bebnyk kepada kengkawan yang jointkn diri dlm segmen ayu nih...tqqqqq..

SEGMEN BLOGLIST MINAH BLUR


kelik kat gambo diatas yer kalu nak joint...heehe ... taktau nak pilih sape 3 org..kalu tak pilih takpe kan..hehehe

MAKAN ANGIN BERSAMA GENKCORNER

Selasa, 14 Jun 2011

BEN ASHAARI : 5 BLOG PILIHAN HATI

assalam...alamak..tinggal satu jam lagi...aku nak joint jugak.....agak busy bile dah mula sekolah nih..hehehhee

5 blog yang menjadi pilihan hati aku tiap kali aku layan belog..hehehehe..ader kat bawah nih yer..
1. BINGKISAN BICARA SEORANG PERINDU - ni blog kawan lama aku ..kite org sekolah sama mase STPM.
2. HIKAYAT PUTRA SYAZLAN - ni juga belog kawan lama aku mase STPM. kami lahir pade tarikh yg same..punyai minat berbelog pon samer..
3. JARI MULUS MENARI - ni belog kawan lama aku juga mase di UMT.
4. DIARI HIDUPKU - ni poooon samer belog kawan aku mase di UMT.
5. NORM MA - ni juga belog kawan lame aku mase SPM.

sebeno nyer banyak lagi belog yang berkenan dihati..tapi buat kali nih aku nak perkenalkan dulu belog2 kawan2 baik aku... semoga kita semua dapat mengeratkan lagi ukhwah sesama umat islam...amin..

Ahad, 12 Jun 2011

segmen bujang dan sakura : KAMI TAK LUPA DIRI



segmen nih aku nak joint jugak walaupun seboook mengemas baju..packing jgn tak packing...
esokkk sekolah dah...
berdasarkan syarat2nyer cam biase la kene tampal gambo kat atas tuh.. pastu kene senaraikan RUKUN ISLAM dan RUKUN IMAN.

RUKUN ISLAM

Rukun Islam ada lima perkara:
1. Mengucap Dua Kalimat Syahadat
2. Mendirikan Solat Lima Waktu
3. Menjalankan Ibadah Puasa
4. Melaksanakan Zakat Fitrah
5. Menunaikan Ibadah Haji Bagi yang Mampu

RUKUN IMAN

Rukun Iman ada enam perkara:
1. Beriman kepada ALLAH SWT
2. Beriman kepada Para Malaikat
3. Beriman kepada Kitab-kitab
4. Beriman kepada Rasul-rasul
5. Beriman kepada Hari Kiamat
6. Beriman kepada Qada dan Qadar





untuk para cikgu dan murid2...




gambo2 nih untuk bantu pulihkan semangat untuk kembali ke sekolah... kepada para cikgu2 (termasoook aku lah tuh).. murid2..pelajar2..semoga esok dan hari2 seterusnya kita semua lebih bersemangat untuk mencurahkan ilmu, menimba ilmu. semuanya kerana ALLAH swt. amin..

KEMBALI KE SEKOLAH...esoookkk...

keadaan aku sekarang???...sedang bergelumang ngan baju2 untuk dimasookkan dalam beg...esok pagi2 dah kene balik semula ke lubuk ilmu....lubuk rezeki...hutan kelapa sawit di hujung daerah tempat lahirku.. semoga semuanya berjalan lancar esokkk dan hari2 seterusnya.. amin..

Andai aku ini jutawan .. Blogger

assalam kepada kengkawan semua.... bile dah nampak gambo ben ashaari diatas nih..maka dengan ini kalian mesti tau yang aku sedang menjointkan diri dalam segmen yang ben ashaari buat... arini.. segmen terakhir aku joint sebelooom aku kembali seboookan diri kembali ke sekolah esoook... hehehe.

SOALAN :

Sila buat karangan tidak lebih 100 patah perkataan .. Apakah yang akan anda lakukan dengan dunia blogger di Malaysia ini sekiranya anda seorang jutawan !

JAWAPAN :

karangan????..kalau tak buat boleh tak??..kalau dah buat karangan mcm segmen yg dulu..yang ader gambo kete bebanyak tuh.. berjela2 aku punye karangan sampaikan terlebih 100 patah perkataan.. aku nih kalu dah start menaip memang tak berhenti.. so dengan ini..aku amik keputusan buat dalam bentook point2 je la yer...

apekah yang aku akan lakukan dengan dunia blogger di malaysia kalau aku seorang jutawan...???
1. kalau aku jutawan... yang paling utama sekali aku nak bawa ibu, abang dan adik aku g menunaikan haji dulu.
2. selepas itu, nak bantu anak2 yatim yang senasib dengan ku... di rumah anak2 yatim yang masih bersekolah.
3. untuk rakan2 blogger di seluruh malaysia...aku nak buatkan satu perjumpaan setiap tahun..hehehe..kita boleh bertukar2 pendapat dan sambil bercuti...di malaysia je tau... hehehe cuti2 malaysia..ni jadi program wajib masook dlm takwim setiap tahoon..tapi time cuti sekolah je sesuai..hehehe..wooooo..best..best..best..
4. lepas tu aku nak buat banyak2 contest di dalam blog untuk rakan2 blogger yang masih baru, tak berapa nak lama dan yang lama berblog... untuk hadiah..woooo... gempak tau hadiahnyer... haahahaha...di seponser penooh oleh aku....ni kalau aku kayerr la....hehehe
5. pastu mana2 rakan blogger yang lama.... aku akan buat satu roadshow... sehari bersama blogger... round the country..hehehe... kasi ceramah dan perkonsian idea kepada blogger2 baru...hehehe... dalam roadshow tu kita buat pelbagai aktiviti dan ia macam ala2 jom heboh..waaaa...syoook tuh...

ok la... ni je la idea2 yang ader..hehehe

Sabtu, 11 Jun 2011

BEN ASHAARI :JOM KENAL BLOG SAYA


pergi kuala berjalan-jalan,
jalan-jalan dengan si pekan,
selamat datang wahai taulan,
tinta pena naura aku persembahkan.

ali, chong dan juga morgan,
pergi sungai menjala udang,
jangan malu jangan segan,
singgah ziarah dengan tenang.

lagu exist tajuknya JULIA,
selalu dengar sambil makan,
singgah ziarah amalan mulia,
ukhwah fillah kita eratkan.

hidup di dunia janganlah alpa,
kelak rugi masa yang tersedia,
taulan semua janganlah lupa,
untuk menjadi pengikut yang setia.

destinasi cinta lagu yang indah,
menjadi peneman disaat bermula,
singgah sudah ziarah pun sudah,
moga tidak serik berkunjung semula.

Khamis, 9 Jun 2011

PUJI ATAU KRITIKLAH ENTRI KU INI

assalam...kepada kengkawan sekalian...buat kali ke-4..aku joint segmen abg ben ashaari. seperti biase gambar wajib... yang kat atas tu mesti letak hehehe. ok.. untuk segmen kali nih aku kene mengarang.. ala2 menjawab soalan penulisan untuk UPSR...hehehe.. i like.. tapi aku cobe sedaya upaya idea yg ada..huhu.. dah lama tak mengarang.. jgn sampai terpesong sudah karangan aku nih... kita sama2 lihat dan baca yer..


SOALAN:

Berdasarkan gambar ni , karangkan satu entri dan kaitkan dengan dunia blogger .. Tidak lebih 100 patah perkataan ..


JAWAPAN :

berdasarkan gambar diatas secara lahiriah dari pandangan mata kasar pelbagai tafsiran dapat dibuat antaranya betapa sesaknya lalulintas di tatkala itu, ini mesti sewaktu pulang kerja diwaktu petang mahupun seawal pagi. mereka mempunyai matlamat yang sama... mahu pulang ke rumah dengan selamat ataupun ke suatu tempat yang mereka ingin tujui. berdasarkan gambar itu juga pelbagai refleksi kita dapat saksikan di sebalik cermin yang berada dihadapan kita sedangkan yang dibelakang juga punyai situasi yang sama dengan kita tidak ketinggalan juga yang berada di sebelah kiri kita. mereka semua punyai arah tujunya masing-masing.

dengan ini, apabila kita membuat suatu kesinambungan situasi diatas dengan keadaan dunia blogger di negara kita ini. dunia blogger ini sebenarnya mempunyai rona-rona yang cukup berwarna-warni, pelbagai impak yang positif diperolehi malah yang negatif diambil untuk dibaiki. seterusnya keadaan kesesakan yang dilihat seolah2 digambar seperti dunia blogger yang mana refleksi cermin yang menggambarkan betapa para blogger dengan semangat yang kental bersama-sama memikul matlamat dan tanggungjawab yang sama meneruskan perjalanan ke destinasi yang pasti. keadaan kita yang mana bersaing secara sihat dengan insan di kiri dan kanan mampu memberi suatu impak yang amat berkesan demi memberi suatu warna yang istimewa untuk diabadikan di dunia blogger ini.

diakhir kata sebagai penutup kita perlulah seiring berjalan selari menuju suatu matlamat dan sambil memikul tanggungjawab sebagai blogger yang mampu memberi sinar kepada dunia blogger dinegara kita.

sekian dari insan yang berada diselatan..(alamak macam dah terlebih sudah 100 patah perkataan nih) hehehe sowiiii...sowiii..

Rabu, 8 Jun 2011

BEN ASHAARI AJAK KRITIK BLOG AKU

Sempurna - Andra & The Backbone

Sixth Sense - Tak Bisa Memilihmu

warkah - bau

Selasa, 7 Jun 2011

FADHILAT BULAN REJAB




1. Sabda Nabi S.A.W : Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab niscaya Allah memuliakan dengan 1000 kemuliaan di hari Qiamat.

2. Sabda Nabi S.A.W. : Bulan Rejab bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku dan Bulan Ramadhan bulan ummatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam Israk Mikrajnya, Syaaban dengan malam Nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul Qodarnya.

4. Malam awal Rejab mustajab doanya (kitab Raudhoh Imam Nawawi).

5. Puasa sehari pada bulan Rejab dijadikan Allah baginya dua sayap, Akan membawanya terbang di atas Sirotmustaqim di hari Qiamat. (Al-Hadis).

6. Puasa sehari dalam bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga. (Al-Hadis).

7. Puasa Sehari pada bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipat gandakan pahalanya. (Al-Hadis).

8. Puasa tiga hari pada Bulan Rejab dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke neraka yang panjangnya setahun perjalanan. (Al-Hadis).

9. Puasa empat hari pada Bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajjal di hari Qiamat. (Al-Hadis).

10. Puasa lima hari pada bulan Rejab, Allah SWT akan amankannya daripada azab kubur. (Al-Hadis)

11. Puasa enam hari pada bulan Rejab, ia keluar daripada kubur dengan bercahaya mukanya. (Al-Hadis)

12. Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripadanya tujuh pintu neraka. (Al-Hadis)

13. Puasa lapan hari pada Bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu Syurga. (Al-Hadis)

14. Puasa sembilan hari pada Bulan Rejab, keluar daripada kuburnya lalu menyeru lailahaillallah dan tidak ditolak dia masuk ke dalam syurga. (Al-Hadis)

15. Puasa sepuluh hari pada Bulan Rejab, Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu. (Al-Hadis)

16. Puasa 16 hari pada Bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah didalam syurga, dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam Syurga. (Al-Hadis)

17. Puasa 19 hari pada Bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai dihadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim A.S. dan Nabi Allah Adam A.S. (Al-Hadis)

18. Puasa 20 hari pada Bulan Rejab, diampunkan Allah segala dosanya yang telah lalu, Maka mulailah beramal apa-apa yang tinggal daripada umurnya. (Pembaharuan umur bermaksud terhapus dosa-dosanya). (Al-Hadis)

19. Berkata Saidina Ali R.U. :
- Puasa Rejab 13 hari seperti puasa 3000 tahun.
- Puasa Rejab 14 hari seperti puasa 10,000 tahun.
- Puasa Rejab 15 hari seperti puasa 100,000 tahun.

20. Kelebihan Bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Al-Quran atas segala Qalam. (Al-Hadis)

21. Puasa pada awal Rejab, pertengahan dan akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya. (Al-Hadis).


22. Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan Ibadah seumur hidupnya.
Maka akan berseru dari langit :
Gembiralah kamu dengan kemuliaan yang besar dan diminumkan dia ketika hendak mati. Mati ia dengan puasa, masuk kubur ia dengan puasa, keluar kubur dengan puasa, dan masuk syurga dengan puasa dan masuklah syurga dengan sepuas-puasnya. ia terlepas dari azab kubur yakni yang berpuasa disiang hari dan beribadah pada malamnya. (Al-Hadis)

23. Bulan Rejab (Bulan Allah) diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah S.W.T.
Puasa bulan Rejab wajib baginya :
- Diampunkan dosanya yang lalu
- Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.
- Terlepas dari dahaga di hari Qiamat.

24. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah sedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. (Al-Hadis).

25. Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma pada jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dan dihapuskan seribu kejahatan.
(Al-Hadis)

26. Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadah seribu Haji dan Umrah. Dibina seribu mahligai, seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali ganda, kerana keistimewaan bulan Rejab yakni bulan Allah. (Al-Hadis)

27. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka, kerana kemuliaan bulan Rejab, bulan Allah. (Al-Hadis).

28. Barangsiapa meminta ampun (beristighfar) kepada Allah pada pagi dan petang hari 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab diharamkan tubuh atau jasadnya daripada api neraka. (Al-Hadis).

29. Puasa pada hari 27 Rejab seperti berpuasa 60 bulan pahalanya.Jika disertai dengan sedekah seperti puasa selama 1000 tahun, kerana kebesaran hari Israk mikraj. (Al-Hadis).

30. Sesiapa yang melapangkan kekeruhan, kesusahan dan masaalah orang mukmin pada bulan Rejab, dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga firdaus. (Al-Hadis).

31. Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadah pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun lamanya – diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawa daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kubur, 70 hajat ketika terangkatnya suhuf (ketika Quran dinaikkan kelangit), 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan (timbangan amal), 70 hajat ketika berlalu di titi Sirotol Mustaqim. (Al-Hadis).

32. Sabda Nabi S.A.W.: Ketika malam aku dimikrajkan aku melihat sungai yang airnya lebih manis daripada madu dan lebih dingin daripada salji , lebih wangi daripada kasturi. Maka aku bertanya : “ Wahai Jibrail, untuk siapa ini semua ?” Jibrail menjawab : “Untuk mereka yang membaca selawat untukmu pada bulan Rejab,” Nabi bersabda : “ Taubatlah kamu sekelian kepada Allah dan mohonlah keampunan dari dosa-dosamu dan jauhilah daripada perbuatan maksiat pada bulan haram yaitu Rejab,”
33. Beramal pada bulan Rejab digandakan 70 pahala, Syaaban diganda 700 pahala dan Romadhon diganda 1000 pahala. (Al-Hadis).

34. Di dalam syurga terdapat suatu sungai yang bernama ‘Rajab’ ia lebih putih daripada susu, dan rasanya lebih manis daripada madu. Maka barang siapa yang berpuasa (sebahagian )* daripada Bulan Rejab, Allah akan memberi minum dengan air sungai tersebut. (Al-Hadis).

35. Setiap orang akan berasa lapar pada hari Qiamat, kecuali para-para Nabi dan keluarganya dan pada mereka-mereka yang berpuasa pada bulan Rejab, Syaaban dan Ramadhan, Maka sesungguhnya mereka selalu merasa kenyang, tidak lapar dan tidak pula haus.

36. Apabila engkau mengkehendaki suatu ketenangan waktu mati, dan meninggalkan dunia ini beserta Iman dan selamat dari godaan syaitan, maka hormatilah bulan –bulan ini semua (Rejab,Syakban dan Ramadhan) dengan memperbanyakkan puasa dan menyesali terhadap dosa-dosa lalu, ingatlah kepada pencipta alam ini, maka kamu akan masuk syurga dengan selamat. (Hadis)

37. Dari Anas bin Malik r.u. berkata: " Aku bertemu dengan Muadz bin Jabbar r.a. Maka aku bertanya kepadanya : Dari mana engkau datang wahai Muadz? Ia menjawab "Aku dari tempat Rasulullah s.a.w. "Apa yang engkau dapat daripadanya?" Tanya Anas. "Aku mendengar bahawa barangsiapa yang mengucapkan LAILAHAILLALLAH, Maka ia akan meninggalkan dunia ini dengan Ikhlas masuklah ia kedalam syurga, Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Rejab, kerana mengharapkan keredhaan Allah s.w.t. maka masuk ia akan syurga". Maka aku terus ke rumah Rasulullah s.a.w. dan bertanya: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya Muadz bercerita begini-begini kepadaku". Maka Rasulullah s.a.w. menjawab benar apa yang dikatakan oleh Muadz.
(Zuhratur Riyad)


* Adapun puasa satu bulan penuh pada bulan Rejab adalah tidak sah, makruh kerana tidak ada ketentuan dari Nabi S.A.W. dan tidak pula dari para Sahabat R.hum. Imam Ahmad, Umar bin Abbas dan Mawardi pada kitab Iqna' bahawa puasa satu bulan penuh pada bulan Rejab adalah Makruh kecuali berselang satu atau dua hari maka hukumnya menjadi sunnah. (Durratun Nasihin)



Diantara amalan-amalan yang sangat baik dianjurkan ketika berada dalam bulan Rejab:
- Banyakkan puasa sunat.jika mampu,
- Perbanyakkan Solat-solat sunat yang mengiringi solat fardhu (rawatib).
- Solat sunat Dhuha, sunat tasbih, sunat tahajjud, sunat hajat, sunat witir dan sebagainya, buat menampung amalan fardhu
- Banyakkan masa dengan membaca Al-Quran.
- Banyakkan berzikir dengan bertasbih bertahmid, bertakbir dan bertahlil beberapa ratus kali. Jika tak mampu lakukan beberapa kali termampu pada sebilangan waktu. Waktu terbaik ketika hampir subuh selepas subuh dan ketika hampir masuk waktu berbuka puasa.
- Berselawat keatas Nabi S.A.W. sebanyaknya
- Beristighfarlah mohon keampunan diatas dosa-dosa yang lalu. Paling utama bacalah Istighfar Rejab setiap hari (sila rujuk dalam kitab-kitab doa atau melalui tuan-tuan guru mengenainya)
- Berdoalah memohon sebanyak-banyaknya dalam solat, didalam sujud dan selepas solat beberapa lama tanpa berasa jemu meminta.

Rasulullah saw. Bersabda , “ Barangsiapa berpuasa pada hari khamis , jumaat dan sabtu pada bulan haram (Rejab) maka Allah mencatat baginya ibadah dua tahun.

Rasulullah saw bersabda ,”Barangsiapa berpuasa satu hari berpuasa pada bulan rejab, maka ia seperti berpuasa (selama) satu tahun.

Abu Qilabah r.u berkata , ‘Di dalam syurga terdapat sebuah istana yang disediakan khusus bagi orang-orang yang berpuasa pada bulan Rejab.”

Rasulullah saw. Bersabda “ Di dalam bulan Rejab ada satu hari dan satu malam yang mana barangsiapa berpuasa pada hari itu dan sholat malam pada malam itu, maka ia bagaikan berpuasa seratus tahun dan sholat malam seratus tahun lamanya. Hari itu ialah 3 hari terakhir.

BEN ASHAARI AJAK TUKAR LINK

alhamdulilah..dalam masa seminggu..

alhamdulilah...


Sabtu, 4 Jun 2011

SAYA BLOGGER HIJAU YANG CINTAKAN KEHIJAUAN DUNIA..

untuk kedua kalinya...aku joint segmen yang diterajui oleh BEN ASHAARI... sebagai syarat utama...hehehe kene letak gambooo nih..hehehe yang ader kat bawah ni..


seterusnya... aku kene buat karangan..hehehe..layanzzzz...
Lengkapkan ayat ini .. DUNIA BLOG BERMAKNA BAGI SAYA KERANA ... ( tidak lebih 100 patah perkataan )

DUNIA BLOG BERMAKNA BAGI SAYA KERANA...(kalau aku buat dlm bentook point2 boleh tak ek)..aku buat je la ek..
1. ia amat2 bermakna dalam hidoop aku sebab hari2 mesti blog menjadi agenda wajib aku
2. ia telah menjadi peneman setia aku sejak tahun 2009 tatkala aku kesunyian di negeri dibawah bayu.
3. ia banyak membantu aku berkongsi cerita, pengalaman dan memori indah di bumi ALLAH ini.
4. ia banyak membantu aku mencari rakan, teman, kawan, sahabat dialam maya yang mana mereka mempunyai minat dan citarasa yang sama. insyaallah
5. dunia blog juga banyak membantu aku bersama2 berkongsi minda sejak bergelar seorang insan yang diberi amanah oleh DIA menjadi seorang guru yang bukan hanya mengajar malah mendidik anak bangsa kita. ..insyaallah..
rasanya cukup sampai disini dulu...idea takberapa nak adalah buat masa ni..

Jumaat, 3 Jun 2011

Ressa Herlambang- Menyesal



malam tadi tingok si ressa herlambang di diari AF..dia nyanyi lagu nih..aku terus tersentuh hati..dengan pantas cari lagu ni di youtube..lastly baru la tau tajoooknyer MENYESAL..... kalaulah 'dia' dapat buka dan baca blog aku nih...aku tujukan khas untuk 'dia'...

Rabu, 1 Jun 2011

Inteam - Kasihku Abadi

"Sedetik Lebih" - Anuar Zain



sedetik lebih......betapa aku teruja dengar lagu ni.. tatkala menonton hikayat merong mahawangsa di panggooong.. lagu ni dah jadi lagu wajib dengar aku...setiap hari..

aizat - years from now



i'm like this song SO MUCH since i saw aizat sing this song at Akademi Fantasi 9 last saturday.. my brother is also like this song. here i will share this song to all my beloved friend out there... YEAR FROM NOW...AIZAT..

1 JUN 2011 - HARI SUSU SEDUNIA




arini merupakan hari susu sedunia.... sebenarnya baru arini la juga aku tau adanyer hari susu sedunia ini..hehehe dapat satu info baru..alhamdulilah..

1 JUN 2011 - HARI GAWAI



Perayaan Gawai secara umumnya merujuk kepada beberapa perayaan masyarakat Sarawak, tetapi pada kebiasaannya merujuk kepada pesta menuai Gawai Dayak yang disambut oleh masyarakat Iban, Bidayuh, dan Orang Ulu di Sarawak untuk meraikan tamatnya musim menuai padi. Pesta Gawai juga dikenali sebagai Gawai Dayak. Pesta Gawai pada kebiasaannya disambut pada akhir bulan May atau awal bulan Jun setiap tahun.
Jenis-jenis Hari Gawai yang lain termasuk Gawai Burung, Gawai Batu, Gawai Kenyalang, Gawai Mangkung Tiang, Gawai Manang dan Gawai Antu.
Gawai Batu (permulaan musim menanam padi), Gawai Burung (perayaan berkaitan dengan sesuatu tanda atau mimpi yang tidak baik), Gawai Bersimpan (kesyukuran setelah selesai menuai) dan Gawai Antu (perayaan untuk roh orang-orang yang sudah meninggal dunia). Antara yang paling penting ialah Gawai Kenyalang dan Gawai Antu.
Pesta Gawai di Sarawak disambut dengan meriah di bandar-bandar dan di desa dengan persembahan tarian, minuman tuak 'arak beras', dan bersuka-ria. Pesta Gawai di Sarawak telah disambut secara besar-besaran semenjak 1964.