Isnin, 4 Oktober 2010

Kebahagiaan Dalam Perpisahan..

salam..
tiba2 terpanggil utuk mengulas sdkitayat ' kebahagian dlm perpisahan'..byk makna tersirat dan tersurt bila kita renung dlm2 ayat ni...seperti biasa dalam kbhagiaan juga pasti ada kesusahan yg dialami...tpi bila kita sbut perpisahan, mesti org ingt sedih jer kan..sbnarnya tidak..dalam perpisahan juga ada kebhagian...sebabnya ialah :
1: bila kita berpisah dgn sesuatu mesti kngn itu akan menggamit memori shgga kita tersenyum sendiri atau nangis..bukan nangis sedih tapi hepi sbnarnya..bahagialah tu
2: kedua ialah bila kita berpisah dgn sesuatu cthnya lah kan dgn someone yg telah lama hadir dlm diri kita...msti byk kengn bsamanya..mgkin perpisahn itu tak lama sementara jer..so dlm masa berpisah tu Allah bgi ruang kat kita tuk muhasabah diri, kenal diri kenapa?apa punca?..so last2 msti bahagia punyalah...ada satu ayat ni..'kemengan akan dtg dalam kesbaran'..'setelah kesushan pasti ada kemudahan'..cuba kita kaitkan smua tu...ada hikmahnya perpisahn yg terjadi..mgkin ada kebhagaian dipghujungnya..kita xtahukan..bersabarlah..Allah xkan uji hambaNYA kalau xmampu...percayalah
3: apa lagi yer...bila kita berpisah, pasti akan diganti dgn sesuatu yg lain dri dulu..kata org patah tumuh hlg berganti..macam dlm kluarga gak kan..
cukup kot cth ni sbg panduan untuk huraikan makna 'kebahagian dlm perpisahan'..so cuba buang sikap ngtf bahawa perpisahn akan mmbawa penderitaan..oh no no no..heheh...diseblik perpisahan akan menjdikan kita lbh berfikir..muhasabah..ubah diri ke arah lbh positif...
kehidupan byk ajar kita sesuatu yg kita perlu fikir utuk kaitkan nya...cubalah..:) mcm saya la kot..tiba2 tfikir tdi pas apa yg telah diaturkan tdi oleh ALLAH...pengalaman baru yg takkan dilupakan...alhamdulillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan