Selasa, 27 Oktober 2009

TanJunG sImPanG MenGaYau...

apa agaknye tempat nih ek...langsung aku dak pernah dengar... baru nih la aku tau... rupanya ia..kat kudat... korg nak tau nih tempat apa??? banyak kisah disebalik nama tempat ini tau... sat lagi korg mesti terkesima jap... cam aku dulu la masa awal2 tau nama tempat nih... nak tau??? jap aku cite... tempat nih tempat pertembungan dua laut.... 1. laut china selatan 2. laut sulu.... tempat nih terletak betul2 diatas sekali peta negeri sabah... ia dikenali gak sebagai 'the tip of borneo'... 25 oktober arituh kami g sana... hohoho...bestnyer tempat nih.. kami pergi ber8.. jauh gak la dr kk mau kat 3-4 jam kot...... aku tak dapat set masa betul coz arituh kami menyinggah lama kat tuaran..kota belud...baru la melepak kat destinasi terakhir kami nih.. rasa bangga sikit la coz dpt gak kesana.. ok la kat bwh nih ada gmbr kami yg agak poyo n pemandangan yg cantik gak la...tak dinafikan...

maKaNaN KegEmaRan kAmI...

heheheheh....cuba teka apa makanan kegemaran kami...yang baru...hahahaha..... mesti la makanan luar negara..apa ek??? cam gah jak nih.... heheheh... makanan org jepun... mesti tau sudah kan.. ya...mesti la sushi... bestnye.. tuh... awal masuk sushi king...punye la takut kami nih takut tak kenyang... tapi rupenye..amik ko...cm ular kekenyangan... sedap giler sushi nyer.. dh la tengah promosi... satu piring 2 ringgit... tapi kene tgk jenis pinggan... ikut pada warnanya.. kami ber12 g la serang sushi king tuh... belasah jak la makan.... tetiba tersuka lak.. apa lagi ia kini menjadi makanan kegemaran kami... hahahaa... next time lepak kat sushi king lagi... sure bergegar punya..

exam....exam....waaaa.....

lumrah org belajar....mesti kene exam...waaaaa..tertekan aku.... tinggal tak sampai seminggu lagi mau exam... peperangan perasaanku mula berlaku... hmmmm..malas... tuh la musuh aku yg paling ganas sekali menyerang aku... waaaa...aku kena lawan... lawan nora...lawan... pastikan kau berjaya dalam exam... insyaallah... hmmm..teringat lak zaman study kat universiti dulu...ah... itu tinggal kenangan jak... heheheh... 3, 4, 5 nov waktu ku berperang dengan soalan yang bertubi2.... subjek ilmu pendidikan dan matematik je pun.. tapi peh bikin haru-biru otakku... ok la nak menginsafkan diri....study...study.....

Mercu TerTinGGi...Negara...

apa agaknya mercu tertinggi negara selain dari bangunan berkembar petronas dan menara KL...??
cuba teka murid-murid....hehehhe..cam dialog aku masa ajar sivik lak...hahahaha... pastila jawapan nyer... Gunung Kinabalu.. walaupun hanya tinggal tak sampai sebulan lagi ku di sini ...huhuhu ku masih belum lagi mampu tuk kesana... tapi aku hanya mampu melihatnya dr kejauhan...iaitu di balik jendela kamarku...di rumah sewa...hehhehe.... cantiknya tuh.... insyaallah ada ketika akukan pastikan yang aku dapat kesana jua...satu hari nanti... tiga gmbr dibwh nih ku amik di luar jendela... paling maksimum zoom camera ku...ciannyer dia... kalu pagi2 lagi cntik tengah matahari naik...

Ahad, 18 Oktober 2009

CINTA.....KAWAN...

Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung... Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga... Kenapa?? Kerana CINTA itu buta.. Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga... Kenapa?? Kerana... KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA !! Di dalam telaga CINTA hilang... Kenapa?? Kerana... CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap...Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA & terus menunggu.. Kenapa?? Kerana... KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia... kan ?? so, hargai lah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI....

Walau kita punya couple, teman still paling setia.
Walau kita punya harta banyak, teman still paling berharga
.

Sabtu, 17 Oktober 2009

SaMa-SaMalah kita beringat..

Dr.Fadhilah Kamsah menulis ……
Assalammualaikum. ......
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen (sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ....
Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...
Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ....mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..
Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ...dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang .....
Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.
"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly....
Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam..... Terima Kasih.

bernilainya nyawa..


syukran YaALLAH kerna masih lagi memanjangkan umurku dan dua sahabatku..
episod ngeri ini kanku jadikan satu memori yang sentiasa terpahat di lubuk mindaku...
ibu..... anakmu masih lagi bernyawa dan ku masih lagi dapat berpeluang membalas jasamu kelak.. nantikanlah kepulanganku ibu... setelah penat ku bergelumang dengan ilmu..
sayangku padamu ibu hanya tuhan saja yang tahu... tanpamu siapalah aku...

Khamis, 15 Oktober 2009

KaTa-kaTa ReNunGaN...bersama

Jangan membuang waktu barang seminit pun untuk memikirkan orang-orang yang tidak kita sukai.

Pekerjaan seorang lelaki lebih memberi bekas kepada seribu orang lelaki daripada perkataan seribu lelaki kepada seorang lelaki.

Diantara sikap yang boleh melahirkan perasaan kasih sayang seorang saudara kepada anda ialah memberi salam terlebih dahulu.Anda memanggilnya dengan nama yang paling digemarinya dan anda melapangkan tempat di dalam sesuatu majlis untuknya.
Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang.
Sahabatmu suka kepadamu,tetapi tidaklah tiap-tiap orang yang suka kepadamu itu sahabatmu.
Bila orang merasa dirinya besar,dia lupa akan salahnya,hanya sahabat yang setia sanggup membuka matanya.
Musuhmu adalah sahabatmu yang akrab.
Uji sahabatmu dengan kepapaan atau kesusahan kamu.
Kekayaan menarik sahabat-sahabatmu.,kemiskinan menjadi penolaknya.
Sahabatmu pada hari ini boleh menjadi seteru pada hari esok.
Hendaklah kamu hentikan kejahatan yang kamu lakukan ke atas orang lain dan hendaklah kamu memaaf dan melupakan kejahatan orang lain terhadap dirimu.
Melakukan kejahatan kepada orang lain bukan sahaja merosak dan menganiayai mereka bahkan turut merosakkan diri sendiri.
Berbahagialah orang yang dapat menyalahkan dirinya sendiri sebelum menyalahkan orang lain. ( Maksud hadis ).
Perluaskanlah bidang dan minat dan kegemaran anda supaya masa anda tidak terbuang dengan sia-sia yang boleh menghanyutkan anda dalam kegiatan atau arus fantasi yang menjahanamkan diri anda.





MuTiaRa KaTa.

setelah selesai membuat asgmnt tamadun islam yang mana aku kene buat pasal tokoh islam...iaitu hamka.. maka aku nak share sikit la ngan kawan2...hehehhe...mutiara kata dari hasil nukilan hamka... bolehla untuk memotivasikan diri sendiri.. huhuhu...

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

Pergaulan mempengaruhi didikan otak.Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya. (Hamka).

Kenal akan keindahan dan sanggup menyatakan keindahan itu kepada orang lain adalah bahagia. ( Hamka ).

Bersyukur dan bergembiralah terhadap kejayaan dan kemajuan yang dicapai oleh orang lain dan jangan sekali-kali anda merasa cemburu atau iri hati terhadap mereka.

Jangan bertengkar dengan orang yang kurang akal,nanti ia akan menyakitkan kamu dan jangan bertengkar dengan orang yang penyantun,nanti dia benci padamu.

Sendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat, dan teman duduk orang baik adalah lebih baik daripada sendirian.

Apabila engakau ingin mengambil seseorang menjadi teman,maka buatlah dia dia supaya marah kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu.Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu,maka ambillah dia menjadai sahabat.

Rabu, 14 Oktober 2009

Di AwaN BirU....

sesuatu yang terindah aku lihat dengan pancainderaku..itu lah dia kuasa ALLAH Maha Pencipta... terkesima aku melihat kebesaran yang maha hebat. tiada bandingnya. itulah suasana tenang..indah... di awan biru...


perjalanan yang mengambil masa selama 2 jam dari kota kinabalu hingga ke johor bharu. dengan bertemankan diri sendiri.. ku menaiki burung merah pulang ke kampung halamanku.. saat menanti tibanya masa kepulangan itu.. bertemankan kamera kesayangnku... si pink cam.... aku merakamkan foto indah awan.... pulau....lautan biru...dan yang paling indah.... seawal 1 ramadhan ku telah dapat merakam foto sungai terpanjang di Malaysia.... di awan biru... pada awalnya ku sangkakan ia seolah-olah seperti ular tapi bukan sama sekali...hehhhehe.... baru ku teringat rupanya ia sungai rajang... indah nyer.... bila berada di awan biru ini ku dapat memuhasabah diriku bahawa kehidupan ini indah dan penuh ranjau... hidup perlu di penuhi dengan sesuatu yang bermakna kerna kita tidak pasti bilakah masanya nyawa kita akan berpisah dengan jasad dan adakah kita sudah bertaubat kepadaNYA... moga kita semua mampu berubah ke arah yang lebih baik... insyaALLAH...


ni gmbr sebahagian dr kk..
ni kalu tak silapku pulau labuan...
ha..tengok tuh sungai rajang kan...
dan yang ini muaranya..
awan yang indah..
sampai sudah...hilang rinduku padamu...ibu...

Ahad, 11 Oktober 2009

MuNgKin...

Biarkanlah saja diriku sendirian tanpamu
Biarkanlah aku merindu sekian lama
Bukan maksud untuk membisusepi tanpa kata
Terpisahnya kita kerana mengejar impian

Mungkinkah bersama dua jiwa ini
Dalam mencari cinta sejati nan suci
Mungkinkah segala derita di jiwa
Akan terabat kini
Biarkanlah saja diriku sepi tanpa kata
Terpisahnya kita kerana mengejar impian
Hanya satu pintaku
Sabarlah menanti
Ku kan pulang bersama
Cinta…

Sabtu, 10 Oktober 2009

KENANGAN TERINDAH II

nih gambar ngan guru-guru sk tansau.... best la diorg nih.... sayang semua.....

ni la sekolah kebangsaan tansau, putatan, penampang, kota kinabalu sabah...
world of story...sek nih amalkan budaya membaca..
aku ngan syafiq yg comel tuh dan syah jehan yg kecil comel tuh...si hyperaktif..

aku ngan oney dan pelajar-pelajar tahun 4 aktif... sayang kalian...

nampak tak tulisan maths garden tuh...hehehe kami buat pakai tin minuman.. hasil kerjasama pelajar dan kami guru praktikum math.

nih la gambaran dr atas...

nih masa sukan tahunan di stadium penampang.... ngan kontingen perbarisan rumah iswara..
bawah nih gambar kami berenam.... kak noy.... aziz... oney.... isma... aku... kak linda....

KENANGAN TERINDAH...

setelah 3 minggu meninggalkan mereka... baru kini baru ku sempat menulis sesuatu untukku abadikan disini... kalian terlalu istimewa dalam hidupku... inilah pengalaman pertama dan ia sukar dilupakan sehingga ke akhir hayat... kenangan bersama murid-muridku... itulah kenangan terindahku... bermula pada tanggal 22 Jun hingga 18 September inilah masa praktikum ku. jarak masa inilah ku penuhkan dengan menimba ilmu menjadi guru praktikum...

hati dengan rela menerima sekolah yang telah ditetapkan. bersama 5 lagi rakan guru pelatih, kami telah ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Tansau, Putatan. sekolah yang berada di kawasan kampung yang aman damai.. tenang sangat... kehadiran kami di alu-alukan oleh mereka warga sk tansau. alhamdulilah semua warga menerima kami dengan mesra dan jurang yang kami sangkakan rupanya hanya igauan semata, kami dapat menyesuaikan diri seawal minggu pertama lagi... kami berenam berbeza dari segi opsyen di ipgm. 2 matematik, 2 TESL, dan 2 lagi kajian sosial. 2 putera sahaja dari kami.

terima kasih yang tak terhingga ku ucapakan kepada guru pembimbingku....kakak joyce kerana banyak membantu walaupun pada waktu itu kakak terlalu sibuk menguruskan UPSR dan pelajar2 tahun 6. tidak lupa juga kepada pensyarah pembimbing ku....bukan calang2 orang sekaliku dapat ketua jabatan lagi...hehehee...gementar pada awalnya tapi aku cool je... beliau ok dan tidak lokek share ilmu...walaupun beliau terlalu teliti... tapi aku ikut jak kata beliau...itulah dia en. bustam. dah cam ayah pulak time dia beri nasihat...hehehehe gurau2 jer..

bab anak murid ku lak...aku ajar maths and sivik... maths tuh subjek major ku and sivik tuh subjek minor... aku kene ajar murid-murid tahun 4 dua kelas lagi tuh...hehehe kelas 4 cemerlang..dan 4 aktif... aku ada dapat seorang anak murid yang terlalu hyperaktif...waaaa....tekanan aku..tapi kini syah jehan la yang paling cikgu rindu....
yang lain semua mengatakanku cikgu yang garang.... waaa......gelak aku.... bukan garang ada masa cikgu beleh gak main2 ngan kamu kan.... tegas itu la watakku... ini agar mereka dak pijak kepala ku...hahahaha....
masa praktikum nih kami telah diberi amanah oleh guru besar tuk kendalikan sukan tahunan wa....sudah la dak pernah kami buat....tapi alhamdulilah program berjalan dengan lancar.....
banyak gak aktiviti yg kami involve...dan bnyk la juga ilmu kami perolehi... dan tak ketinggalan pastinya banyak kenangan terindah...

thanks a lot kat.... kawan-kawan guru praktikum ku...
dd.....kak linda....kak noy.....aziz....oney....

gembira sangat dapat bekerjasama ngan kalian...guru-guru sk tansau..
kak joyce, kak dayang ratna, kak aishah, kak mazni, kak gee, kak norni, kak isma....dan ramai lagi... kalian akan tetap dihati...

lastly kepada anak muridku.... belajar rajin-rajin moga berjaya nanti... kalian tetap dalam ingatan cikgu....

gambar-gambar kenangan tengok kat atas yer...

kembali pulang ke lubuk ilmu...

ya.... kini ku kembali menjadi pelajar semula setelah mengharungi 3 bulan bergolak dengan alam praktikum.... sudah 2 minggu berlalu dalam semester 2 ini.. semester yang amat singkat dan hanya 3 subjek sahaja ku ambil dan 2 je yang kene exam... akan ku tempuh semester ini dengan hati yang tenang... bulan hadapan exam sudah... moga ku mampu menempuhnya dengan ilmu yang penuh didada... pejam celik pejam celik hampir tamat sudah kursus yang ku ambil ini... tahun hadapan ku kan bergelar guru insyaALLAH... moga ku berjaya dalam temuduga dan kursus seterusnya.... doakan kejayaanku dan harapanku agar ku dapat pulang semula ke tanah semenanjung....berbakti di negeri kelahiran ku.... moga dikabulkan doaku...AMIN....

KITA AKAN DIJEMPUT..

Di dalam hidup kita seharian
Ada persamaan inginan
Mencari harta sebanyak mana
Masa terdaya

Bila mentari menyuluh bumi
Kita pun bangkit dari mimpi
Menyambung semula pencarian
Yang terhenti semalam

Kepuasan terpancar jelas
Bila yang dimimpi terbukti
Dengan kekayaan yang dimiliki
Masih tidak lagi mencukupi

Memang begitu sikap manusia
Tidak puas dengan yang ada
Seolah harta di dunia
Bisa bawa ke sana

Kita terlupa harta yang nak di bawa
Amalan seharian itu yang mesti harus di hati
Sudah terlewat bila tubuh terbujur kaku
Tidak berfungsi... di saat itulah
Terlihat semua di mana
Tempat kita...

Harus diingat... kita hanya musafir
Yang didatangkan... hanya sementara
Menghunikan alam
Dan pasti akan dijemput... untuk pulang
Di jemput pulang

KIAN...

Kian jauh
Kian hilang
Kasih antara kita

Nampak tenang
Pada zahirnya
Tapi batin terseksa

Yang terguris tak nampak dimata
Yang terhiris terluka
Sesekali terbit air mata
Tahan sebak didada

Ke manakah..nak dibawa
Resah kian melanda

Di manakah
Hendak ku khabar
Pilu di dalam dada

Bila kasih di hujungnya nyawa
Rasa ingin dimanja
Perasaan pun kian tersentuh
Bila rindu ini berlabuh

Apakah yang dikejar dalam hidupmu
Berkali ku kata padamu
Kita singgah di dunia yang sementara
Penuh tipu daya

Yang kekal
Disana
Biarlah..kita bersama

Usahlah
Hanyut terus terlena
Kerana dunia

Pada aku masih ada
Kasih belum terhakis
Sebenarnya..sudah lama
Ku sungguh berkecil hati

meLAWAN keSEPIan...

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan
Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti
Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti
Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Semoga kepergianmu
Tak akan…
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti..
suka sangat lagu nih.....start dari tengok slot drama WADI UNUNG...
banyak nasihat dan pengajaran dari drama tuh... erti persahabatan diketengahkan dan juga peringatan kepada kita agar restu ibu dan ayah perlu ada dalam mencipta impian dan cita-cita dalam membina kehidupan baru.... sedarlah tanpa mereka siapalah kita...

WaRKaH....

Takkan lagi aku menunggu
Kau hadir di dalam mimpi-mimpiku
Puasku mengharapkan dirimu
Seperti mereka yang punya cinta
Diriku tanpa dirimu
kau tempuhi penuh bahagia
Diriku mahu kau tahu
Pedih ini kau tak terasa
Warkahku mengharapkan dirimu
Seperti yang aku kenali dulu
Setiaku menantikan dirimu
Seperti setianya terhadap diriku

Tapiku melepaskan mu
Melangkah namun tak berdaya
Terusku terus menunggu
Cinta yang takkan pernah ada..

Rabu, 7 Oktober 2009

SEMPURNA....

Kau begitu sempurna
Di mataku kau begitu indah
Kau membuat diriku akan selalu memujamu

Di setiap langkahku
ku kan selalu memikirkan dirimu
Tak bisa ku bayangkan
Hidupku tanpa cintamu

Janganlah kau tinggalkan diriku
tak kan mampu menghadapi semua
Hanya bersamamu ku akan bisa

Kau adalah darahku
Kau adalah jantungku
Kau adalah hidup ku
lengkapi diriku
oh sayang engkau begitu sempurna .. sempurna

Kau genggam tanganku
saat diriku lemah dan terjatuh
kau bisikkan dan hapus semua sesalku

lagu dari andra and the back bone....
banyak kisah tersirat di sebalik lagu ini...
kenangan biar terus jadi kenangan....biar ia sendiri luput dari ingatan ku..
buat kau yang mengerti...yang menganggap diriku ini terlalu sempurna bagimu..
maaf itu kata terakhirku kerna biarlah dia kini untukmu...bukan lagi DIRIKU..

CiNtA sEmpUrNa....

Aku manusia lemah
Selalu terjatuh
Berbeda aku darimu
Kau berdiri teguh
Aku serba tiada
Aku kekurangan
Dan bila kau tiba aku hilang dari kewujudan
Sempurnanya sifatmu
Tulusnya hatimu
Jujurnya niatmu
Tingginya kesabaranmu
Lepaskanlah diriku
Kerna aku
tak mampu tuk menanggung sebuah cinta sempurna
Darimu
Darimu ohhh

Bukan aku tak pernah
Mengerti dirimu
ku sanjung setiap kata cinta kau berikan aku
Hilangkan rasa itu
Akhirkankan semua
Dan bila kau sedar
Aku hilang dari kewujudan
Ohhh
Sempurnanya sifatmu
Tulusnya hatimu
Jujurnya niatmu
Tingginya kesabaranmu
Lepaskanlah diriku
Kerna aku
Tak mampu tuk menanggung sebuah cinta sempurna darimu
Darimu ohhh
Darimu ohhhh
lagu nukilan dari yuna...
antara lagu yang ku suka....bukan semua yang kita impikan itu sempurna.... pasrah dan redha atas segala ketentuan dariNYA...

Isnin, 5 Oktober 2009

MuTiaRa KaTa,,,,,

jika dengan senyuman anda boleh mendapat kebahagiaan, mengapa tidak melakukannya sekarang. tersenyumlah sekarang supaya anda menjadi orang yang bahagia.

berharaplah akan bahagia, jangan berharap ditimpa bencana.

keindahan hidup dapat dinikmati oleh orang beriman. manakala akhirat jadi keutamaan bagi orang yang bertakwa. mereka itulah orang yang paling bahagia.

jadilah orang yang lebih lembut dari hembusan angin, dan jadilah lebih tinggi berbanding bintang-bintang di langit.

Khamis, 1 Oktober 2009

Raya........di bulan Syawal....1430H

yeyee......nak raya.....bestnyer...tapikan aku tak dapat tolong mama ku membuat persiapan raya....
18 september 2009 baru aku balik.....sudah la kene retime lagi flight dari 9 mlm ke 6.40 ptg.... biler pikir-pikir balik ok gak kan...awal juga aku sampai jhr. tetibe dah aku tunggu time mau berlepas....si awek burung merah tuh gthu yg penerbangan ke jhr delay.....waaaa.....bikin panas...nih...
nasib baik la juga 1 jam jer...so 7.40mlm baru fly....fly... nampaknyer pertama kali juga la aku berbuka di airport. Sampai jer di lapangan terbang senai.....abang dah tunggu.... huuuuuu....ngantuknyer nih....masuk jer kete terus tido....aaaaa....tertekannyer kami dekat jam 2 baru sampai umah....punyer la panjang jam kat area tiram....jam nih selepas kami try highway baru senai tuh.... sabar..sabar....sabar..tuh jer yg mampu...pagi sehari sebelum raya seperti biase....aku...kene masak tuh juadah raya....dibantu oleh mama, abg dan adik..... thun ini kami masak dak bnyk cam selalu...coz kami mau balik kampung esoknyer... biase la juadah raya kami...ketupat, rendang, ayam kicap, kuah kacang dan yang paling utama sambal goreng jawa...hehehhe...
esok hari raya....cm biase la mlm tuh berabis aku ngan adik dan kawan sekmpungku main mercun..hahaha...giler la kami nih...aku ba tuh.. peel tak ubah.. biler dh jumpe kwn satu kepale...lagi la yg kami rapat dr kecil...hahaha..
seperti biase la raya.....perkara wajib kami lakukan selain bermaafan.... sebelum tuh kami kene ke masjid tuh solat sunat hari raya pastu....g ziarah pusara abah dan abang...tidak ketinggalan juga adalah pusara abah angkat aku.... setelah selesai semua...barulah kami brtolak pulang ke kampung...tak sabarnyer....
satu peristiwa yang memberi makna ialah buat pertama kalinyer aku, mama, abg dan adik menziarahi pusara moyang dan dua lagi abang ku....sedih bercampur terharu...selalu kami hanya sedekahkan alfatihah dan kenduri saja tapi kini tau sudah kami pusara mereka... thanks kepada paman yang membantu......beraya di rumah nenek memang best... coz aku still lagi dpt duit raya hehehehe....paman ku still beri duit raya... katanya aku masih belajar lagi....nih cm aku nak belajar jak la...hahahah....next year sure aku kene sudah beri duit raya... aaaa....berubah la budget aku nanti....huhuhu.... aku dapat beraya dengan family hanya untuk seminggu jer... malasnyerrrrr...aku nak balik sabah.....hmmm..demi tanggungjawab sebagai pelajar... aku terpaksa juga balik.......
ok...da...nak sambng buat asgmnt ya....salam...